wtorek, 19 września 2017

W październiku wspólnie dziergamy ...

Petronelę :)
Szal prostokątny, raczej ciepły, raczej grubszy i najlepiej w konkretnym kolorze - bo przy jesienno-zimowych szarugach takie są najlepsze :)
ogrzewają i ciało, i duszę!






Petronela powstała z natchnienia chwili,
naszło mnie na nią nagle, i właściwie od razu wszystko mi się samo ułożyło.

Punktem wyjściowym była włóczka.
Kupowałam w e-supełku te bułgarskie kolory, co to je od czasu do czasu pokazuję (i właśnie są w trakcie obróbki i przemiany na różne takie tam mniej lub bardziej atrakcyjne udziergi).
Żeby się nie ograniczać, przy okazji dobrałam sobie trochę rozmaitości, między innymi litewską włóczkę w soczystym czerwonym kolorze - wełna + alpaka.

Kto ciekawy, niech sobie kliknie!
Tego koloru już nie ma, ale są inne, równie ciekawe :)




Moja włóczka to wersja 50g = 133m, taka dość gruba i konkretna,
skład 80% wełna i 20% alpaka.

Mam wrażenie, że dostałam to wszystko w etykietach zastępczych, trochę się na początku przeraziłam, bo na tej etykiecie 50% wełna i 50% akryl, ale po zbadaniu włókna wyszło mi, że akryl to to raczej nie jest.
Włosek alpakowy jest wyraźny, i nie ma go bardzo dużo, bo tylko 20%.
Tak akurat.




W pierwszym momencie nijak do mnie ta włóczka nie przemawiała, zawinęłam w worek i schowałam.
Po jakimś czasie zrobiłam to, co zwykle robię szukając natchnienia.
Wyjęłam Litwinkę i umieściłam na bardzo widocznym miejscu, 
tak, żeby oko samo o nią zahaczało.

Zadziałało bez pudła, objawiła mi się Petronela.




Wzór jest jeszcze w testowaniu, będzie tak na ostatni moment gotowy,
ale już pierwsze testowe Petronele zblokowane i muszę przyznać - robią bardzo pozytywne wrażenie!

I teraz wytyczne:
włóczka z tych średnio grubych, 250 - 400m na 100g, w zależności, jak gruby, duży i ciepły ten szal ma być.

Włókna naturalne, ale to wiadomo,
połączenie wełny z alpaką bardzo dobrze się sprawdziło, szal jest dość stabilny, nie rozciąga się i nie sprężynuje. Merynos może mieć w sobie więcej wigoru i życia :)

Kolor najlepiej jednolity, bo tutaj chodzi o wzór i ażur, a nie o wielobarwność.

Dobrze, żeby włóczka miała w miarę konkretny skręt, wtedy lepiej witać ażur!

Ilość:
ja zużyłam 7 motków, właściwie to 6 i pół, czyli ok 330g / 900m i szal ma wymiary 56 x 168cm, jest dość spory i konkretny.
Mniejsze Petronele, z nieco cieńszej włóczki mogą zmieścić się w niecałych 200g / 700 - 800m, ale to wszystko zależy od włóczki i wielkości szala.

Można oczywiście wydziergać Petronelę mniejszą, można większą, wzór jest jak zwykle rozpisany tak, że rozmiar wybieracie same stosownie do własnych potrzeb i upodobań :)




Potrzebne umiejętności:
oczka prawe i oczka lewe,
2 oczka razem na oba sposoby, czyli albo pierwsze albo drugie na wierzchu,
chęć nauczenia się czegoś nowego i otwartość na eksperymentowanie :)

jak to określiła jedna z testerek: 
'dzierganie Petroneli to naprzemienne skupianie uwagi i bujanie myślami w obłokach'

czyli dla każdego coś miłego :)




Październik to już początek chłodów, czas na cieplejsze ubranka, a co wrażliwsi (między innymi ja) sięgają po czapki.
Pierwotnym planem na ten miesiąc miał być zestaw czapek, szalików i rękawiczek, które wszystkie miały powstać w wakacje. Niestety, wakacje miałam całkowicie zajęte zupełnie innymi sprawami niż praca twórcza z drutami, i zestaw nie powstał.

Ale czapka i tak będzie!!!
Jako dodatek do Petroneli, wykorzystujący ten sam element wzoru.

Czapka Petronela może powstać z tej samej włóczki, może z innej. Ja wybrałam inną, minimalnie grubszą, i pompon w kolorze szala.

Istotna jest próbka, obliczona tak, żeby 20o ściegiem gładkim dało 10cm, taką próbkę daje na przykład Drops Lima (50g = 100m). Z drugiej strony, wzór jest rozpisany na 6 rozmiarów, i można z cieńszej włóczki zrobić większy rozmiar dla równowagi :) to jednak wymaga już pewnej wprawy i doświadczenia.

Dlatego kto chce czapkę do kompletu - musi wziąć pod uwagę grubość włóczki.





Pozdrawiam jesiennie, ponoć idzie zima stulecia - wybierajcie ciepłe włóczki !!!





7 komentarzy:

  1. piękny wzór,przyłączam się do dziergania;)Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wzór. Włóczka z zapasów jest ... czekam na poczatek wspolnego dziergania��

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękny szal,przemyślany pod każdym względem,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Też z chęcią się przyłączę jeśli można:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Co należy zrobić, żeby sobie razem podziergac, bo to będzie mój pierwszy raz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli razem wspólnie, to na Fb, grupa nazywa się 'Podziergajmy wspólnie', a jeżeli indywidualnie, to kontakt ze mną przez maila i pełna samodzielność :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i każdy pozostawiony komentarz.
Pozdrawiam serdecznie :)